måndag 29 mars 2010

För vem är politiken till för?

Frågan ställer jag efter att ha bevistat omsorgs och socialnämnden idag, en tillställning som jag misstänkte inte skulle bli som jag ville. Är det meningen att privata vinst intressen skall överspegla behoven hos våra brukare. Det låter hårt men det är så jag uppfattar det stressade hanteringssätt som majoriteten nu har av frågan om LOV.

Eftersom att jag har lovat att riva upp ett eventuellt beslut om LOV, så känns det som att dagens majoritet inte räknar med att vara i majoritet om några månader. Det känns också som att man känner på sig att invånarna i Mjölby kommun inte vill ha LOV, utan man vill ha ett system som utgår från brukarens behov och inte vinst intressen i första hand. Det finns flera frågor som går stick i stäv med vad invånarna i Mjölby egentligen vill. Men LOV är en fråga som väcker känslor och då ganska heta känslor ibland.

Frågan på dagens nämnd handlade om ett principbeslut om att införa LOV,(lagen om valfrihetssystem). LOV handlar om att kommuner har möjlighet att införa valfrihetssystem om man vill. Vad är då valfrihet, för mig handlar det om att få välja vad jag vill ha utifrån mina behov. Inte att privata aktörer skall få profitera på min eller andras sjukdomar eller olycka. Men 1:e vice ordföranden var ganska så tydlig på den punkten idag. Det handlar bara om att välja utförare, inget annat. Vad innebär då detta? Jo vem skall tjäna pengar på mig. Är det den omsorg vi vill ha?

Nej inte jag i alla fall, jag vill att alla skall få vård efter behov och att de eventuella vinster som görs går tillbaka till skatte betalarna. Detta iform av högre kvallite inom omsorgen eller satsningar på kompetensutveckling. Kan privata företag tjäna pengar så borde även vi kunna vara konkurens kraftiga. Och i vår kommun så vet jag att vi är det. Men det finns fler frågor som oroar, vad skall läggas ut på LOV? Skall allt kunna ingå i ett åtagande, natt, städ, inköp eller omvårdnad? Ja listan kan göras lång, och vad blir rättvist och vad blir inte?

Väljer vi att ta ut allt så kan inte små företag vara med, och väljer vi bara små delar så är inte de stora intresserade. Väljer vi bara service insatser så drabbas den egna verksamheten, utifrån att det blir en omöjlighet att göra vettiga scheman för personalen. Men det finns också en rättvise aspekt på det hela, för det som många förespråkare framhåller är att företag kan erbjuda tillägs tjänster. Det finns två saker som jag ogillar med det, dels så de som väljer att vara kvar hos den kommunala utföraren får inte denna möjlighet, för vi får inte erbjuda sådana tjänster enligt lagen. Men också att alla inte har råd med tillägs tjänster.

Andra frågor som inte är utredda är vilken ersättningsmodell skall kommunen ha, vilka geografiska områden skall ingå, kommer detta att kosta i form av granskning och en svårare biståndsbedömning. Ja listan kan göras lång, och det är den stora orsaken till att jag idag yrkade avslag på förslaget. Mycket behöver utredas mer och många frågor har man inte ens kollat på än. Jag tycker det är fel sätt att bedriva politik, men i alliansens Sverige så är det så man gör, det ser vi även på riksplan och i Landstinget. Det måste betyda att man inte tror på sig själva efter den 19 september. Och jag ska göra allt för att se till så det en Rödgrön valseger, hoppas ni vill göra det samma.

Miko

Inga kommentarer: