tisdag 9 mars 2010

Bekymrad

I torsdags var jag på en träff med bistånds handläggarna i vår kommun. Bistånds handläggarna är de som bedömmer vilket behov som äldre och funktionshindrade har, av hjälp och insatser från kommunen. Mycket kompetenta och engagerade människor, som är en viktig resurs i vår organisation Många ifrågasätter deras arbete, men jag har aldrig gjort det utan litar på dom och lyssnar när de har nått att säga, jag gjorde det som ordförande, och gör det även idag.

På träffen i torsdag framförde de en oro som gör mig väldigt bekymrad Försäkringskassan omprövar många beslut om personlig assistans, i vår kommun handlar det om ca 40 ärenden. Flera av personerna som man har valt att ompröva beslutet för, har ganska svåra funktions nedsättningar. Det är inget konstigt att man omprövar beslut, det skall göras med jämna mellanrum. Men sättet man gör det på och de beslut man fattar, blir jag väldigt oroad över.

Personer som har svåra funktions nedsättningar får avslag på sin assistans, och man ger kommunen väldigt kort tid på sig att avslutat ärendet. Detta får flera konsekvenser, dels drabbas personen i fråga med oro och inte minst kanske en sämre omsorg, men också kan man tvingas att flytta eller riva upp hela sin vardag. Detta tycker jag inte är mänskligt. Får man verkligen bete sig så här mot sjuka människor?

Ja i dagens Sverige får man visst det, nu tycker ni kanske att jag generaliserar, men jag ska utveckla detta. I alliansens Sverige så är Försäkringskassan grunden till det onda, alla människors trygghet. Slår man mot dom så skapas oro. Regeringen började med de sjukskrivna, nu ger man sig på den andra gruppen, personer med funktionsnedsättning. Vilka får då betala, jo naturligtvis de som direkt drabbas, men också kommunerna och våra skattebetalare Nu tänker ni skatt som skatt, men så enkelt är det inte. Om staten står för kostnaden så slår den rättvist, men om kommunen ska stå för kostnaden så slår det mot de med lägst inkomster. Sätter man åt de sjukskrivna tvingas de till slut söka försörjningsstöd för att överleva, och tar man bort assistansersättningen så får kommunen stå för stöd och service till dessa personer istället.
Skitsamma tycker då många, men det är svårare än så, om kommunen ska stå för allt som egentligen är statens åtagande så drabbar det de kommuner som redan har högt skatte uttag, och då de som redan har det svårt. Kommunerna kommer tvingas höja skatten eller att dra in på någon annan verksamhet.

Man kan fråga sig hur länge denna regering skall få fortsätta att lura det svenska folket innan pressen börjar granska deras politik ordentligt, idag granskar man hellre oppositionen, för att slippa ett regeringsskifte i höst. Jag tycker det är ohederligt mot oss medborgare.
Så för ett samhälle för alla rösta den 19 september och rösta på S.


Miko

Inga kommentarer: