söndag 14 mars 2010

Social trygghet

I Sverige har vi sen många år flera olika trygghetsystem, tyvärr tar många dom idag för givna. Många rycker på axlarna när man diskuterar A-kassa, sjukförsäkring och liknande. Jag har funderat mycket på varför vi svenskartänker så, har jag fel eller har vi helt enkelt fått det för bra idag?
Det är nog så att många inte tror att någon kan göra nått åt dessa system, men den sittande regeringen har tydligt visat att så inte är fallet. Man försämrar i alla de trygghetsystem som vi idag har. Man höjer avgiften till A-kassan, man slänger ut personer från sjukförsäkringen och listan kan göras väldigt lång. Samtidigt som man sänker skatterna i Sverige med många miljarder, som skulle behövts för att ta hand om gamla och sjuka, skapa en bättre förskola och skola. Denna lista kan också göras mycket längre. Och dessa skatter sänker man med lånade pengar och försämringar för vanliga medborgare.
Kommunerna får många gånger spara otroliga summor för att få ekonomin att gå runt, det drabbar de sämst ställda, man skjuter över kostnadsansvar till kommunerna i fler och fler frågor, allt detta för att sänka skatterna för de redan välbärgade. Kommunerna måste då många gånger kanske höja sin skatt för att klara sitt åtagande. Detta drabbar inte de välbeställda utan de redan drabbade.

Det är en politik jag inte vill ha i vårt land, och därför jobbar jag för en socialdemokratisk valseger den 19 september, jag hoppas ni med vill hjälpa till med det.

Miko

Inga kommentarer: