onsdag 26 augusti 2009

Valfrihet

I torsdags var jag på ett föredrag om LoV (lagen om valfrihet), ett väldigt modernt och populärt sätt att beskriva privatisering av kommunal verksamhet. Personligen tycker jag att det är att leka lite med det svenska språket. För om man tittar bakom orden vad står de då för, ja inte handlar det om valfrihet att välja vad man anser sig ha behov av, utan bara just att få välja utförare.

När jag gick till seminariet så var jag skeptisk, men tänkte ändå att jag måste ju skaffa mig argument eller helt enkelt bara lära mig vad lagen står för. Föreläsaren Greger Bengtsson från SKL (Sveriges kommuner och landsting) kan nog väldigt mycket om sin sak, men kändes mer som en reklam konsult ute för att sälja, än att få folk att förstå vad lagen handlar om. Redan när han presenterade sig försvan mitt intresse för hela föreläsningen, att välja att ta dit en person som egentligen är kundval personifierad kände väldigt fel. Greger var socialchef i Nacka och därmed ansvarig för införandet av kundval, när detta gjordes i den kommunen.

Jag blir både mörkrädd och ganska bekymrad när man hör vad han har att framföra. Budskapet är heltenkelt, låt marknaden ta över all verksamhet som är lönsam och låt resten vara kvar i kommunens regi. Jag raljerar lite nu men tyvärr är det inte långt ifrån detta som är hans budskap. Han menar att det är väldigt lätt att knoppa av verksamheter och enkelt att starta upp nya företag. Jag delar inte hans uppfattning, inte om det gäller att fortfarande behålla en god kvalité i verksamheten.
Men det värsta av allt är ändå hans resonemang om vad som är rimligt för ett litet företag att ta över, man skall inte låta dom ta allt, man skall nog behålla natten i kommunal regi och lite annat som är komplicerat. Hmm funderar nog många, vad är det som egentligen är dyrt i äldreomsorgen, jo just natten.

Den här dagen var för mig endast ett ytterligare argument för att det här borde kastas på soptippen. Men det värsta av allt är att hans buskap är tunt och bevisar att om man skall göra det så skall kommunen vara stor, och helst bara bestå av en enda tätort, helst ingen landsbygd för det är dyrt med resor för små företag. Eller som en partikamrat sa, behövs det någon utbildning för att bli föreläsare, för det här ordbajsandet skulle man kunnat klara av på en kvart. Och jag kan bara hålla med.

Jag är inte speciellt glad över hur majoriteten i både landet och i vår kommun handskas med våra skattepengar. Använd dom där de bäst gör nytta, i vården och sluta utreda sådan här skit. Det här var nog det sämsta föredrag jag har varit på och det stärker mig bara i min övertygelse, majoriteten är inte ute efter valfrihet för brukaren utan bara valfrihet för privata aktörer att lägga beslag på våra skattepengar.

Miko

Inga kommentarer: