måndag 10 augusti 2009

Svårt

Idag hade vi då nämnden som avgör nästa år budget i omsorg och socialnämnden i Mjölby. Jag kan väl inte påstå att jag gick dit med spänd förväntan direkt. Näe jag insåg nog redan för ett par månader sedan att vissa beslut blir både prestigefulla, och någon form av markering av att det är vissa som bestämmer och andra göre sig icke besvär. Vi har i ett par månader diskuterat hur nämnden skall klara av att spara 10 miljoner utan att tredje part blir drabbad. Det låter som en utopi och är nog det också. Men det jag inte hade förväntat mig är att personer som så ut studerat har talat sig varma om hur viktigt det är att vi satsar på de gamla, helt glömmer det när man sitter i en maktposition. För att spara runt fem miljoner på äldreomsorgen i en redan hårt ansatt verksamhet. Kan inte jag säga är att värna om de äldre.

Jag har tidigare i denna blog skrivit om våra diskussioner i nämnden, och hur vi i oppositionen har velat få till prioriteringar av politiker. För att markera att här går gränsen. Men så går inte att göra med dagens majoritet. Nu följdes tjänstemanna förslaget till sin helhet utom på en punkt. Och ja jag måste väl ändå gratulera majoriteten till att man nog har insett det orimliga i stora delar av förslaget att spara på särskilt vårdbehövande, men att man fegar ur och väljer att lägga till en miljon från nämndens oförutsedda. Men besparingen på 1.8 miljoner skall ändå göras på de svårast sjuka i vår verksamhet.

Vi har försökt att få majoriteten att gå med på en större besparing på administrationen som under de senaste åren svällt rejält. Men här väljer man att bli trädkramare. Vi har insett att försöka få majoriteten att förstå att ska vi ha en verksamhet som fungerar så kan vi inte spara som man nu har valt att göra. Så för att inte stånga oss blodiga valde vi att stryka förslaget om besparingar på tjänstemän, och istället skjuta till 2,5 miljoner från nämndens oförutsedda. 1,5 miljoner låter inte mycket som skillnad. men i det här läget så kan man ta bort besparingarna på de svårast sjuka. Nu valde majoriteten istället att just göra det. Men när prestigen får styra så försvinner realismen.

Nu kommer resultatet tror jag istället bli att nämnden går med ännu större underskott, och gnället om att vi är den tärande sektorn tar ny fart. Vi kommer aldrig acceptera att man sparar på de med de största behoven. Men det har alliansen och SPI nu gjort. Det är inte bara fel det är också ett svek mot de som valde att rösta på dom för tre år sedan. Om ett år har vi möjlighet att rösta bort dom för lång tid framöver. Hjälp oss att göra det.

Miko

1 kommentar:

Marilyn sa...

I will!