måndag 29 december 2008

Vården

Idag kan man i Aftonbladet läsa http://www.aftonbladet.se/debatt/article4080921.ab om en kvinna som har jobbat i vården i nästan 40 år. Och mycket av det hon säger håller jag med om, Vi har ibland dragit ner på personal och saker i för stor utsträckning. Men bara för det så är det ingen sanning i att alla har gjort det. Jag håller också med om att vi ibland har för många chefer, men det är inte så överallt, flera kommuner har valt att ha stora enheter med få chefer för att orka ha råd med en högre personaltäthet. Däremot så tycker jag att det är viktigt att satsa på utbildning, för att göra vården bättre. Det ger mer än att bara prata om att det saknas folk och händer i verksamheten.
Det jag vill säga med allt det här är att bara för att det är dåligt eller saknas en del i vissa kommuner så är det inte så överallt. men tyvärr blir det såhär oftare och oftare i svensk press, man är med ute efter sensationer än att beskriva verkligheten. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag att de kunde hitta goda exempel istället. Det är en sak som kommer att leda vården i rätt riktning, med dagens skriverier så blir det bara en negativ spiral av allt.

Miko

Inga kommentarer: