söndag 28 december 2008

Segregerad sjukvård

I veckan lästa jag en artikel i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/debatt/article4054223.ab
Denna speglar med all tydlighet vilken form att sjukvård vår regering vill ha. Här styr pengarna och försäkringar. Här styr inte behoven av vård för de är inte ens välkomna till sjukhuset och till bolaget som tecknar sjukförsäkringar för barn. Är det verkligen meningen att personer med lätta och väldigt lindriga symptom eller liknande, skall få en gräddfil när vi har barn med svåra sjukdomar och handikapp, som inte ens ska få komma.
Jag tycker inte det och därför är det dags att vi alla nu säger ifrån med kraft och visar att vi vill ha en solidariskt finansieras sjukvård och där behovena styr före pengar och godtycklighet.

Miko

2 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart finns det problem med en privatiserad sjukvård, men man ska inte blunda för att det kan finnas fördelar också.

Jag läste en riktigt bra bok om ämnet i veckan som jag varmt kan rekommendera. "Vinst" heter boken där flera författare, forskare, politiker och debattörer, tar upp ämnet om vinstintresset i vården. Alla möjliga ståndpunkter togs upp av författarna. Boken gavs ut av Ersta Diakoni.

Miko sa...

Jag håller med att det kann finnas fördelar också, men nackdelarna överväger, och det visar inte minst den här artikeln. Så länge det finns aktieägare som vill ha avkastning på sina pengar så kommer det se ut så här. När ingen stängs ute och behoven styr vården då kan jag tänka mig att ändra min åsikt.
Miko