lördag 13 december 2008

Alliansen och skolan

I tisdags så var det debatt i kommunfullmäktige om Skolan i Mjölby. Som alla vet så har ju alliansen fattat beslut om att bygga till Blåklintskolan med några skolsalar och en liten gympasal. Man får tycka vad man vill om det beslutet men det är fattat och kommer att verkställas. Men det som bekymmrar mig är att alliansen inte vill diskutera den framtida organisationen av skolan, och var högstadierna i Mjölby skall vara förlagda.

Jag tyckte att diskussionen var bra men alliansens argument lyser med sin frånvaro. Jag vet att mitt parti var med och drev frågan om två högstadie skolor i Mjölby, men vi erkänner att vi fattade ett felaktigt beslut och vill utreda hur det ska se ut utifrån vad vi vet idag. Det vi vet idag visste vi inte då. Elevantalet sjunker och med det kvalitén för skolorna kan inte ha alla ämnen som jag tror att eleverna vill ha. På Blåklint har man redan fått ta bort franskan från schemat.
Det här är inte bra och leder till att vi får en olikhet i möjligheten att få den utbildning man vill ha.

Sen ser vi också att segregationen ökar i Mjölby, risk finns att det kan bli gängbildningar med bråk och oroligheter som följd. Det är en skola jag inte vill ha i alla fall. Och då säga som en företrädare i alliansen sa att man kan ju byta skola själv om man vill för att få läsa t ex franska. Vilken syn har man på eleven då undrar jag? Ska barnen alltså tvingas till att byta skola för att det inte finns resurser på en av skolorna. Tvingas till att byta skola med allt vad det innebär, nya kompisar fast man vill ha sina gamla kvar. Sen vill man också att femmorna från Vasaskolan skall till Lagman, är det lämpligt att femmor går ihop med nior, ja det kanske det är men det finns en annan utväg om man bara ville vara med och diskutera saken.

Näe tänk om alliansen och tänk på elevernas bästa, för det här är inte för elevernas bästa utan bara en fråga om prestige. Skillnad hade vart om Mjölby hade varit dubbelt så stort då kanske det hade behövts två högstadie skolor, nu är det bara att slösa med kommunen pengar.

Miko

Inga kommentarer: