måndag 13 oktober 2008

Trygghet

Jag har inte glömt bort att blogga, det är bara så att tiden inte räckt till de sista dagarna. Att vara anställd på ett lager där julen är jätte viktig gör att det går mycket tid till jobbet så här års. Sen har man ju velat använda tiden till golfen nu innan det är dags att ställa klubborna i garaget för vintern.

Min överskrift är idag trygghet, och trygghets frågor kan man diskutera i oändlighet. Trygghet i vardagen, trygghet på jobbet, tryggheten i att våga gå ut och i många fler sammanhang Jag hade idag tänkt att skriva om tryggheten i vardagen. Vad menar jag då med det, jo att alla människor oavsett om man har sysselsättning, är emellan två arbeten eller råkar vara sjuk skall ha en grundtrygghet och veta att även jag klarar av att förse min familj med det den behöver.

Regeringen har med sina beslut och nya förslag sett till att många idag saknar denna. Genom att försämra många av våra trygghetsystem. Inte minst A-kasan och sjukförsäkringen. Folk som har betalat till systemen skall idag klara sig på kanske hälften av den lön de har haft, för att man har sänt ersättningsnivåer. Visst det är säkert så att några fuskar, men jaga då dom och straffa inte alla, vilken trygghet skapar det?

Och hur skall en sjuk människa som kanske bara orkar att just försöka bli frisk, kunna klara av att söka nya jobb för att man skall se till hela arbetsmarknaden Men om man ger rätt hjälp så kanske man kan ta sig tillbaka till det jobb man en gång utförde. Som regeringen har ställt till det så drabbas dessa dubbelt idag. Och vilken trygghet skapar det?

Trygghet för dessa grupper och för alla som i dagarna varslas är inte att sänka skatterför oss som har ett jobb, utan just att veta att jag klarar mig tills jag har ett nytt jobb, eller att jag får en utbildning för att komma vidare. Regeringens så kallade storsatsning på vuxenutbildning, ja det kommer att ta fram till 2012 innan vi är där vi var före valet 2006, med den takt de föreslår. Vilken trygghet skapar det?

Man kan ju hoppas att de tänker om och satsar på de som behöver den trygghet som våra transföreringsystem skall ge och inte på de grupper som redan idag är de mest välbestälda. Men det ger inte jag några förhoppningar om.

Inga kommentarer: