tisdag 28 oktober 2008

Regeringsalternativ

Fick en fråga i ett tidigare inlägg vad jag tycker om Socialdemokraternas alternativ om vi vinner valet om knappt två år. Skall vi vända oss till bara (MP) eller skall vi ty oss till (V).

Ja frågan är lite komplex, jag har alltid förordat att vi skall bilda en minoritetsregering, om vi inte får egen majoritet. Det är tror jag det bästa för då kan man driva en politik som passar och man kan välja att vända sig till olika partier, för att få en bra, hållbar och långsiktig politik. I dagsläget med rabiata företrädare för allianspartierna och ett halv rasistiskt parti som knackar på dörren till riksdagen, så kanske en majoritets regering är att föredra. Vi vet ju inte heller hur alliansen ställer sig om (SD) skulle komma in, vi däremot tar avstånd och kommer aldrig samarbeta med dom.

Sen om man skall föredra (V) eller (MP) ja det är idag svårt att rakt säga bu eller bä om.
Enligt mitt sätt att se så har (MP) en alldeles för liberal arbetsrätts politik, som får konsekvenser för svaga grupper i samhället Och samtidigt så finns det saker (V) behöver diskutera och ändra på. Utgiftstaket är en fråga men den verkar ju vara lösbar som jag ser det.
Men jag tror att partiet har underskattat frågan om regeringsmakten, många av våra väljare vill nog ha en bred och långsiktig lösning, och det kanske är så att bägge de andra partierna skall vara med där.
Och precis som Mona säger så tror jag att vi kommer att ha ett starkt och väl rustat regeringsalternativ om två år. För sämre än det alternativ vi nu har det kan det knappt bli.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker du inte att det känns alarmerande att vi två år innan valet inte kan enas i partiet ens om vilka vi ska samarbeta med?
Jag, som väljare i första hand, vill ha ett besked om vart alternativet till regeringen står. Det finns en andledningen, eller kanske två, till att vi förlorande valet -06. 1. Alliansen var enade (utåt) och det, tro de eller ej, gav resultat.
2. Vi missbedömde fullständigt vikten av arbetsmarknadspolitiken debatterna.

Tack för en bra blogg, Miko

Miko sa...

Nej jag anser inte det alarmerande, jag tycker det istället visar på demokrati och rätt till oliktänkande inom partiet. Men jag kan förstå om väljaren vill ha ett besked, men det tar kanske lite extra tid för att hitta en plattform som alla kan acceptera. För det minsta vi vill är att en ny regering måste avgår eller att det till och med blir nyval. Jag tror precis som du att alliansen tog lite röster pga att de var enade, men mycke beror nog också och där måste vi vara lyhörda, på att många var trötta på Persson. Och precis som du säger så missbedömde vi eller så kunde vi inte visa på vår egen arbetsmarknadspolitik, där måste vi blir mycket bättre.
Miko