torsdag 30 oktober 2008

Rättvisa inför lagen

Idag talar många om att vi skall ha rättvisa inför lagen, alla skall dömmas lika och ingen skall behöva sona sitt brott hårdare än andra. På omsorgs och socialnämnden hade vi i måndags uppe ett alkoholärende, ärendet är till viss del sekretess belagt. Så jag kan inte säga vem eller vilken restaurang det gäller. Personen som har sökt tillstånd att sälja alkohol sålde sin tidigare rörelse för tre år sedan, och blev lite senare granskad av skattemyndigheterna. Som hittade oegentligheter i kassaredovisningen. Detta skall naturligtvis han bli dömd för och har också så blivit. men nu kommer vi till knäckfrågan. Skall mannen dömmas dubbelt? Jag anser att sittande majoritet i nämnden gör det.

I alkohol lagen står det att men inom tre år ej skall få nytt tillstånd om man har begått vissa oegentligheter. Och om du står åtalad och blir dömd för ett mord t ex så räknas tiden av som du har suttit häktad. Men i det här fallet så har inte mannen begått något oegentligt på tre år och hans dom föll för ca ett år sedan. Jag anser att man skall behandla honom som alla andra, man har rätt till en ny chans när du har sonat ditt brott. Och precis som för en fängelsedömd så skall utrednings och häktningstid räknas med. Alltså så har mannen gjort vad han skall för att få ett nytt tillstånd.

Jag förstår också att en sådan här fråga kan vara känslig att diskutera i vårt parti, för jag tycker att vi skall ha en högre skattemoral än de flesta. Men har man sonat ett brott så förtjänar alla en ny chans i livet. Men så såg inte nämnden på det utan dömde honom igen. Jag hoppas att han överklagar beslutet till Länsrätten och får sin sak prövad.

Inga kommentarer: