måndag 22 september 2008

Regeringens budget.

Ja då har då Borg presenterat sin tredje budget som finansminister Vad kan man säga om den? Ja inte för att jag förstår hur begreppet arbetslinjen hör ihop med sociala nedskärningar, men enligt vår sittande regering så gör det visst det. Fast de talar gärna om det i förtäckta ordalag, som utanförskap för att du får del av en försäkring som du själv har betalat till och kanske kan behöva när du råkar bli sjuk eller råkar tillfälligt stå utan jobb. Och hur två till tre hundra kronor mer i månaden som en skattesänkning ger skall kunna skapa både nya jobb och en tillväxt värd namnet det har i alla fall inte finansministern övertygat mig om.

Sen tycker jag precis som många av Aftonbladets läsare att det är bättre att satsa våra skattepengar på vård, skola och omsorg än på skattesänkningar för de mest välbeställda och minst behövande i vårt land. Och jag som jobbar kommer kanske inte att satsa min nya pengar på konsumtion som skapar nya jobb utan kanske jag sparar eller betalar av skulder, men en som råkar var sjuk eller stå utan ett jobb han behöver dessa pengar och de personerna vet man av erfarenhet att de använder varje ny krona till konsumtion vilket skapar tillväxt och nya jobb.
Men vissa lär visst aldrig av historien utan man återupprepar samma misstag som tidigare borgliga regeringar har gjort. Och detta leder oavkortat till lägre tillväxt, färre nya jobb. Detta tillsammans med att varslen om uppsägningar ökar i landet idag leder till ett mycket större utanförskap för våra medborgare, Socialbidrag. Och om det talar inte vår finansminister.

Inga kommentarer: