lördag 20 september 2008

Nu känner jag att det var dags...


Hej!

Nu känner jag att det är dags att börja blogga lite om de saker jag är intresserad av. Och inte minst då socialpolitik i Mjölby, tycker att sittande majoritet missköter sig så mycket som man bara kan göra. Visst gjorde även vi misstag när vi satt vid makten men vi kunde i alla fall alltid argumentera för vår åsikter och stod alltid för våra beslut. Det kan ju inte dagens majoritet skryta med direkt. Efter den senaste månaden med olika politiska diskussioner om entreprenadiseringar och tillbaka dragande av förslag hit och dit så börjar jag minst sagt tröttna på inkompetensen som råder.

Varför granskar man inte förslag kritiskt, utan köper dessa rätt upp och ner, och varför vill inte majoriteten försvara de åsikter som man har. Jag kan respektera dessa men inte om man inte har argument för varför man vill göra saker och ting. Eller handlar det bara om ideologi där så mycket som möjligt skall ut i privat drift, så det inte finns möjlighet att bedriva kommunal verksamhet i fortsättningen.

För att inte tala om det parti (SPI) som inför valet för två år sen, ooh herre gud har det gått så fort, sade sig stå på de äldres sida. De förde ganska hög svansföring och gjorde stora rubriker över den politik vi förde, det var en politik som syftade på att få en väl fungerande verksamhet inom äldre och handikapp omsorgen, men som oftast så är det ju så att förändrinar inom dessa områden oftast är kännsliga. Men det vi ser idag är att de flesta av de beslut vi fattade var rätt. Förändringarna inom rehab och demensvården var frågor som jag många gånger fick försvara både i tidningen och i kommunfullmäktige, men vad har hänt efter valet, jo ingenting från detta parti. Det enda de har lyckats åstakomma som förslag är att dra in hyresbidragen till våra pensionärs organisationer, som enligt mig gör ett jätte arbete som frivilliga inom omsorgen. Skall vi då inte stötta dom på det här sättet? Sen kan man ju fråga sig hur mycket pengar det handlar om jo 18 000 kr. När nämnden skall spara runt en miljon 2009 och runt två miljoner 2010.

Jag tänker återkomma så ofta jag kan med nya inlägg och åsikter, och inte minst kritik mot den usla politik som nu förs av alliansen med stöd av SPI.
Miko

Inga kommentarer: