söndag 4 januari 2009

Nytt år

Ja så är det nytt år och nya utmaningar.
I kommunen så har vi en tuff tid framför oss, inte minst så har nämnden ett stort underskott som måste tas på stort allvar. stora och ganska tunga åtgärder måste vitas för att inte all vård och omsorg skall vara hotad. Tyvärr så känner jag att den sittande majoriteten inte har varken viljan eller förmågan att klara av det här. Och görs inget nu så kommer vi bara att få ännu större sparbeting att jobba med i framtiden. Därför är det viktigt att man inte binder upp sig vid en massa onödiga saker, och verkligen ser över all verksamhet. Inte minst organisationen inom området. Idag anser jag att vi strör pengar över tjänster som nog inte behövs, jag säger nog för jag vet inte vad alla sysslar med, och det skrämmer mig ännu mer. Att inte nämnden vet vad vi har alla anställda till. Och då menar jag inte den vård och omsorgs personal vi har.

I övrigt så har nog kommunen också ganska mycket att jobba med, vikande arbetmarknadssiffror ger en glimt av hur det kan komma att se ut på försörjningsstödet framöver, men det ger också en liten bild av hur våra skatteintäkter kommer att bli. Och när färre jobbar så blir oftast dessa lägre. Det leder i sin tur till att kommunen har mindre pengar att röra sig med, detta leder oftast till besparingar i nämnderna. Alltså ännu viktigare att just vår nämnd kommer tillrätta med våra problem.

Miko

Inga kommentarer: