söndag 11 januari 2009

Demensvård

Jag brukar inte ge mycket för Correns ledarsida, har inte många åsikter som stämmer överens med det som brukar stå där. Men idag läste jag på deras hemsida en ledare http://www.corren.se/archive/2009/1/9/k1y5bsdgr2tnprs.xml som jag tycker är ganska bra. Den ger en liten bild om hur det står till med viss medicinering inom demensvården, men som vanligt så slår man brett och anklagar de flesta. Jag tror att det förkommer alldeles för mycket av onödiga och i många fall alldeles för mycket mediciner. Det är en fråga många socialnämnder måste jobba med men inte minst landstingen, för det är egentligen deras ansvar för läkarna tillhör i de flesta fall dom. Men naturligtvis måste ju även kommunernas sjuksköterske resurser och inte minst apoteken göras delaktiga i en sådan här förbättringsprocess.
Kan en avreglering av apoteksmonopolet verkligen hjälpa till att vi får bort dubbel och övermedicinerng. Näe det tror inte jag kommer privata och företag med vinstintressen in på apoteksmarknaden så vill dom tjäna pengar, och hur tjänar dom pengar , jo genom att sälja mer. Det här går inte ihop.

I ledaren så sägs också att det behövs mer resurser till demensvården, det tror jag mer men allt stavas inte mer pengar och mer personal. Jag tror nog att det kan behövas ett visst tillskott, men många gånger så handlar det också om inställningen till de vi skall vårda. Bättre utbildning och då inte minst i bemötande och demens frågor är lika viktiga.

Miko

Inga kommentarer: