måndag 30 augusti 2010

Vill inte slå mig för bröstet.

I flera inlägg i min blogg så har jag både kommenterat och kritiserat sittande majoritet, dels för att man inte ser till så att det finns ordentliga beslutsunderlag men även för några fattade beslut.
Under våren beskrev jag i bloggen hur man drev ärendet om ombyggnad av Lundbyskolan och senare hur man har hanterat underlag till budgetbeslut.

Idag hade vi Omsorgs och socialnämnd, en ganska enkel nämnd när man läser in dagordning och övrigt material. Första punkt investeringsbudget. Vad händer och ett par omdisponeringar. Men en tjänsteman från tekniska kontoret är inbjuden för att prata mer om hur det ser ur och hur det kan komma att se ut med våra äskanden, inget konstigt i sig. Men vad händer, jo han lägger fram sånt som vi länge har efterlyst, för att kunna fatta beslut i frågan. Ett muntligt underlag som hade gjort livet lättare för alliansens politiker tidigare i år.

Nu ser dessa politiker det vi trodde i våras, vi har blivit förda bakom ljuset. Skolan är inte alls så dålig som man trott, och Mjölby har kastat bort 40 miljoner på en skola vi inte egentligen behöver. Nu finns Blåklintskolan och det får vi acceptera. Men skall man inte fatta sådana beslut utifrån bra underlag. Jo jag tycker det. Och det gjorde visst också nämndens ordförande idag. Synd de inte gjorde det när man fattade beslutet. hoppas nu att de börjar först varför vi vill ha ordentliga underlag och kanske utredningar som belyser framtiden bättre än de underlag som de går till beslut på.

Det kan kosta Mjölbys skattebetalare stora pengar annars, men det alla i Mjölby tjänar mest på, det är att denna majoritet får sparken den 19 september, jag gör vad jag kan för att det skall ske. Hoppas ni hjälper till.

Miko

Inga kommentarer: