tisdag 10 augusti 2010

Alliansen sviker missbrukarna

Under en längre tid har jag och mina kamrater i Omsorgs och socialnämnden varit oroade över vad som ska hända med Länkarna i Mjölby. Sedan Alliansen med stöd av SPI valde att vända Länkarna ryggen har vi fått signaler om att en nedläggning kunde komma, och tyvärr så kan man läsa i dagens Corren att det beslutet nu har fattats. http://corren.se/ostergotland/mjolby/?articleId=5310888&date=&menuids=

Jag har varnat för följderna av alliansens missbrukspolitik i tidigare inlägg. Detta är inte bara djupt beklagansvärt, det kommer också få stor påverkan för missbrukarna i vår kommun. För utan ett ställe att gå till där man kan vara nykter så faller många möjligheter för många att kunna bli nyktra. Samtidigt tycker jag det är bra att ordföranden i Länken är ärlig och lägger skulden på just kommunen, men egentligen skulle man skriva sittande majoritet. För de valde denna linje med insikten att detta kunde bli följden. Jag tycker det är synd att de inte inväntar valet för med en ny majoritet så vet jag att deras verksamhetsbidrag skulle bli ett annat än det är idag. För oppositionen prioriterar Länkarna och har gjort det under lång tid, för vi vet vilket bra arbete de gör och har gjort för många med stora problem i vår kommun.

Beslutet av Länkarna kommer också att bli kostsamt för kommunkassan, Om man skulle våga räkna på de insatser de har gjort och vad det skulle ha kostat med andra insatser så inser man snart att de har inte kostat kommunen någonting utan istället sparat stora pengar åt samhället.
Men de jag tycker mest synd om är de som verkligen vill bli nyktra eller vill ha ett ställe att kunna vara nykter på, den möjligheten är nu borta i vår kommun.

Som jag har sagt tidigare så för att vi ska ha en politik som håller ihop i alla delar, så finns det bara ett alternativ den 19 september, och det är inte att rösta på den sittande majoriteten.

Miko

Inga kommentarer: