måndag 9 augusti 2010

Ska det vara så här????

Under mina år som aktiv politiker så ställer man sig ibland frågan, vill jag verkligen hålla på med detta??
Det gör man av olika anledningar, familjen kräver sin tid, det är tunga beslut som skall fattas, man mår inte alltid så bra och det kan kännas allmänt jobbigt när man ska fatta beslut som man vet kommer påverka många människor. I den nämnd jag finns i så påverkar alla beslut många människor på många olika sätt. Men efter dagens nämnd ställer jag mig själv frågan på större allvar än jag nånsin gjort.

Detta inte för att jag är rädd för att fatta svåra beslut, men skall man fatta dessa beslut så måste vi ha underlag så vi åtminstone förstår vad vi fattar beslut om. Jag har aldrig under mina åtta år som ledande politiker någonsin sett ett så undermåligt material. Konsekvensbeskrivningar och ekonomiska kalkyler saknas på i stort sett alla förslag vi har fått. Förslag som kommer att få stora konsekvenser för både brukare och personal inom vår verksamhet. En del kommer inte påverka så mycket som andra förslag gör. Hade jag varit ordförande i nämnden hade jag sagt gör om och kom tillbaka när vi har ett underlag vi kan fatta beslut på.

Nu valde sittande majoritet att gå till beslut och stödja det framlagda förslaget, det får stå för dom hur de kan göra det. Men jag kan inte acceptera att det får gå till på det viset, därför valde vi att reservera oss mot beslutet. Det känns inte bra det heller men det känns bättre än att fatta beslut om något som vi inte förstår vad det egentligen innebär.

En annan sak som retar mig i dagens beslut är att vi i nämnden under kanske ett år har kritiserat Försäkringskassan för deras restriktivare förhållningsätt vid bedömning av Personlig assistans. Där man har dragit åt snaran hårt runt både brukare och kommunen. Många som tidigare hade många timmar i veckan nekas nu assistans överhuvudtaget. Jag tycker det fortfarande är fel, men med dagens beslut skall nu även vi som kommun agera likadant mot brukarna som Försäkringskassan gör. Detta utan att nämnden har fattat beslut om nya riktlinjer för bedömning utan bara för att man anser att det behövs sparas ungefär två miljoner på detta område. Jag anser att det är fel väg att gå, har vi behov i vår kommun är det vår plikt att tillgodose behoven. Hur detta ska lösas är ett politiskt problem som man inte kan skjuta under mattan genom att dra ner på budgeten och mörka konsekvenserna av beslutet. För det är precis det jag anser att majoriteten nu har gjort.

Jag tycker det är rent ut sagt för jävligt att hantera både brukare, personal och inte minst alla invånare i Mjölby på det här viset. Det är dålig respekt för de som har röstat fram oss politiker, tyvärr är jag inte förvånad för med sittande majoritet så verkan man kunna få förvänta sig vad som helst.

Men dagens möte har ändå gett mig råg i ryggen att fortsätta som politiker, två skäl till detta. Dels anser jag att Mjölby kommuns invånare förtjänar bättre men också att jag anser inte att det kan få fortsätta på detta usla vis. Jag kommer att kämpa för att vi ska slänga ut Alliansen och SPI ut stadshuset den 19 september, jag hoppas ni kommer att hjälpa mig.

Miko

Inga kommentarer: