tisdag 11 november 2008

Littorin skrämmer

I en artikel i dagens Aftonblad http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article3743877.ab hävdar arbetsmarknadsministern att A-kassorna med flera far med skrämmselpropaganda. Han hävdar också att alldeles för få talar om förutsättningarna för att få jobb. Jaa snälla Littorin vi gick i skolan samtidigt i Skänninge och jag hade både en bra mattelärare och en bra SO lärare de lärde mig mycket, men jag vet också att vi inte hade samma lärare i våra parallell klasser. Mina lärare lärde mig att 1+1 är två inte tre eller fyra, men i arbetsmarknadsministerns värld så har vi inte samma svar. Tala om förutsättningen att få jobb ja det hade man kanske kunnat om inte ministern hade sparkat undan alla möjligheter att komma vidare.

Man skar bort stora delar av utbildningsmöjligheter genom att förstöra Komvux runt om i landet, man har sopat undan alla möjligheter att få hjälp att komma vidare via Arbetsförmedlingen. Ja deras olika åtgärder är många. Till detta skall man då lägga att man inte vill höja taket i A-kassan. Det detta leder till är att folk kommer att söka jobb och ja det är ju bra för alla vill vi att så många som bara kan skall jobba. Men det det också leder till är en konkurens på arbetesmarknaden, där vi får en osund lönediskriminering. Folk kommer tvingas ta jobb till låga löner för att vara konkurens kraftiga. Det dumpar löner inom många sektorer. Men det är ju det regeringen och ministern vill. Men och det är det viktigaste det skapar inte fler jobb utan bara en segregering i samhället.
För vi kommer inte att få sänkta kostnader och hyror utan tvärt om dettta leder till att kommunerna kommer att få fler som behöver försörjningsstöd. Och vilka får då betala med regeringens skattesänkningar för höginkomsttagare. Ja inte blir det som utan vi vanliga arbetare.
Så jag undrar vem som bedriver skrämmselpropaganda fast än väl dold bakom poppulistiska budskap.

Miko

Inga kommentarer: