onsdag 3 juni 2009

Rösta gör skillnad

På söndag är det val till Europa parlamentet, och valet är lika viktigt som de vanliga valen till riksdag, kommun och landsting. Frågorna är nästan de samma som till dessa valen. Och det gör skillnad vem man röstar på. Vill vi ha ett Europa där alla är med eller vill vi ha ett Europa, som präglas av utanförskap och utslagning.
Jag vet att dagens majoritet i riksdagen inte vill kännas av den jämförelsen, men så är det. Om regeringen med sina allianspartners får bestämma så kommer vi se ett allt mer segregerat samhälle i hela Europa. Vi vill att alla skall vara med. Det gäller i de flesta frågor, inte minst när det gäller arbetsmarknadspolitiken. Där regeringen säger en sak men agerar tvärtemot. Man säger att man stöttar våra kollektivavtal och att de skall vara starka, men i omröstningarna i EU-parlamentet agerar man inte så.
Vill vi ha en lönedumpning eller vill vi konkurrera med välutbildad arbetskraft och nya jobb. Jag väljer det senare alternativet och jag hoppas du gör det samma på söndag.
Vill vi ha en miljöpolitik dör vi låter andra göra jobbet och vi står jämte och tittar på, eller vill vi att alla hjälper till att vi skall få ett hållbart samhälle för kommande generationer? Jag väljer det senare. Jag hoppas du gör det samma.

Det är viktigt att rösta och jag hoppas ni gör det på söndag om ni inte redan har gjort det jag skall och jag skall rösta på sossarna och kryssa Göran Färm, gör det du också.

Miko

Inga kommentarer: