fredag 5 juni 2009

Orolig

Igår låg jag hemma i migrän och fick då lite tid att ligga och tänka på olika politiska frågor. EU-parlamentsval där det är viktigt att gå och rösta och som Mona sa i radion idag det viktigaste är att rösta och säga vad man tycker. Men det jag funderade mest på var budgetarbetet i Mjölby omsorg och socialnämnd.

Sverige står inför de största omvälvningar av välfärden på årtionden, de besparingar vi gjorde under de senaste mandatperioderna är en sval västanfläkt mot vad som nu måste göras. Och efter vad flera företrädare för alliansen och SPI stod och talade om inför den här perioden, så funderar i alla fall jag över hur man kan sitta kvar. Är makten viktigare än målet med politiken? Vad vill man åstadkomma med att sitta och styra. Inga förslag kommer från alliansen och än mindre från SPI. Det enda förslag SPI har åstadkommit under två och ett halvt år ar att spara in på hyresbidragen till pensionärsföreningarna i kommunen. Och då ska ni veta att det är ca 20 000 kr totalt. Istället väljer majoriteten att helt ledas av tjänstemän och aldrig ifrågasätta något. Det är illa inte minst för att om man vill åstadkomma en varaktig förändring och inte tänka kortsiktigt så måste man vara ifrågasättande och inte minst jobba för att hitta kompromisser.
Det jag kan lova är att flera av de beslut som majoriteten nu har fatta kommer att rivas upp och nya förslag kommer att läggas och arbetas med om vi vinner valet nästa höst.

Men det som bekymrar mig mest är att massmedia är så frånvarande, inte minst då Corren som under tidigare mandat perioder har bevakat nämnden med mikroskop Nu skrivs inget. Det är inte bara olyckligt utan även ett stort demokratiskt problem. För hur skall väljarna kunna få en uppfattning när media helt väljer att avstå att beskriva vad som händer? Det gör mig väldigt bekymrad och orolig inför framtiden.

Men framför allt är det viktigt att alla går och röstar på Söndag, och kryssa gärna Göran Färm.


Miko

Inga kommentarer: