måndag 18 maj 2009

Sälj inte apoteket

I morgon har vi fullmäktige, då har jag ställt en enkel fråga till KS ordf Monica Gideskog. Den handlar om apoteken. För riksdagen har fått ett förslag om att man skall sälja ut ca 2/3 av apoteket. I vår kommun så handlar det om att både Mjölby´s och Mantorp´s ska säljas. Skänninges blir kvar i statlig ägo. Det finns många tankar och väldigt mycket oro inför en sådan här utförsäljning.

En fråga är, hur blir det med likställigheten? Ja vilken service kommer det att finnas på de olika orterna? Kommer alla ha lika många preparat att välja på eller finns risken att många kommer att få åka för att kunna få tag på sin medicin ganska så fort?

En annan fråga som jag personligen oroar mig ganska mycket över, det är vad händer med dubbelförskrivning av mediciner? Idag har apoteket koll på att man inte löser ut mer medicin än vad man bör använda, kan man gå till olika läkare och få flera recept, och kan man då också gå till olika apotek och lösa ut mycket mer än man verkligen behöver. Detta är inte bara farligt utan även väldigt omoraliskt.

Med en privatisering så kommer också ett vinst intresse in i bilden, vad leder det till om man analyserar det noga? Jo att det finns en risk, kanske inte så stor men tillräckligt stor för att det oroar mig i alla fall. Att man säljer mer av rent vinst intresse än vad som är lämpligt, men också en risk att sälja till minderåriga. Enbart för att tjäna pengar.

Många frågor som kanske har ett givet svar, men inga svar jag har fått nånstans. Detta är tillräckligt för att säga nej till en utförsäljning. Och jag tycker som jag alltid har gjort Sjukvård skall finansieras gemensamt efter bärkraft. Och jag tycker också att man inte skall tjäna pengar på andras olycka. Jag tror att detta bara är första fasen i en alltmer privatiserad vård, vilket i slutläget leder till att vi får en vård för vissa inte för alla, och det kan jag aldrig ställa upp på.

Miko

Inga kommentarer: