måndag 23 februari 2009

Två dagar med omsorgs-och socialnämnden.

Första dagen av två är nu avklarad, nämnden skall bl a utvärdera sig själv och anta en detaljbudget för innestående år. Första dagen bestod av långa dragningar om allt från bokslut, verksamhetsplaner till en dragning om en ny översiktsplan för kommunen.

För många känns detta kanske som en tråkig och bortkastad dag, men för oss i nämnden så är den ganska vikigt för att förstå både behov och problematik i en ganska komplex verksamhet. Dagen avslutades med att nämnden gick igenom den utvärdering som gjorts om nämnds arbetet. Detta var en bra punkt som väcker tankar och ideer, men också bra för att få vissa andra att förstå hur vi skall utnyttja våra rättigheter och möjligheter som politiker. Och inte minst en kanske men ändå ganska betydande fråga, hur skall vi använda tjänstemännen i vårt nämndsarbete. Skall vi verkligen ha personer med ganska hög lön som sitter av hela eller halva dagar i nämnden, och vad får det för konsekvenser för politiken?

För mig är frågan ganska tydlig, fungerar demokratin om vi har ett antal välutbildade och ganska pratglada tjänstemän med hela nämnderna. Näe jag tror inte det, alla är inte så orädda som jag är för att ställa dumma frågor. Många är också ganska rädda för att verka okunniga eller ännu värre framstå som dum för att man inte kan eller förstår en fråga. Med färre närvarande så tror i alla fall jag att det här blir bättre. Jag tror också att många i nämnden tänker som jag i det här fallet, så följden blir nog att färre kommer att närvara eller bara närvarar när man har nått att tillföra i några frågor. En liten fråga kan det verka som men för demokratin tror jag den är större än många kan tro.

Hoppas andra dagen blir liak givande och att vi får en ökad förståelse för att alla inte är lika och kan behöva olika förutsättningar för att lyckas.

Miko

Inga kommentarer: