måndag 23 februari 2009

SAAB

Har nu i några dagar lyssnat in vår kära näringsminister och hennes förklaringar till varför vi inte skall stötta SAAB och den verksamhet de bedriver. Det hon hela tiden återkommer till är att man skall vara försiktig med skattebetalarnas pengar. Jag håller med henne i det resonemanget, men jag delar inte hennes slutsatser och bedömningar av situationen för övrigt. I gårdagens Agenda debatterade hon med både SAAB:s VD och Mona Sahlin, och det som gör mig mest oroad är att en näringsminister inte lyssnar på just näringen. SAAB:s VD påtalar flera gånger under debatten att det är väldigt viktigt att man får låne garantierna för att en ev ny ägare med långsiktigt tänkande ska överhuvudtaget börja tänka på att vilja gå in som ägare. Utan låne garantier ingen ny ägare alltså. Näringsministern svar är då att utan en ny ägare inga låne garantier. Och att överhuvudtaget en pröva att få en överenskommelse tillstånd med GM så stänger man alltså dörren.

Är det att vara försiktig med skattebetalarnas pengar , absolut inte enligt mitt sätt att se på det hela. Enligt många som kan marknaden med bilar så sägs det att SAAB har flera nya och intressanta modeller på gång. Inte minst en ny 95:a. Då börjar jag i alla fall ställa mig frågan, vad är 5 miljarder värda, vad är forskningspengarna som lagts på dessa modeller värda. Och inte minst vad är ett antal nya personer som blir arbetslösa värda. För att det är ju inte bara på SAAB som vi får personer som går ut i utanförskap, utan även alla underleverantörer runt om i landet kommer att få friställa personal. I det perspektivet är inte en låne garanti på 5 miljarder någonting, för tänk vad skattemedel alla dessa drar inte till kommuner, landsting och stat. Om näringsminsitern får bestämma så skall dessa betala ut pengar istället. Försörjningsstödet kommer att öka i alla kommuner, som har leverantörer till SAAB, och då inte minst i Trollhättan. Och istället för att få intäkter så får staten via A-kassor och annat betala ut pengar .

Detta gör det ganska enkelt för mig att inse att det är bättre att satsa på jobben än att lägga ner dom.

Miko

Inga kommentarer: