måndag 12 oktober 2009

Vilken väg gäller

Idag har jag och ett par partikamrater varit på en debatt hos PRO i Mjölby. Det var en rolig tillställning och vårt budskap var tydligt. Men det jag förundrar mig över är vad gäller i alliansens Sverige? Och vad vill man med framtiden.

Den diskussion som blev längst var den om LOV ( lagen om valfrihetssystem). Det man kan säga är att precis som på riksnivå så bryr sig inte alliansens företrädare så mycket om de vi är till för, bara storfinnansen får stoppa våra skattepengar i sin ficka. För det är ju så att det LOV står för är ingen valfrihet bara ett sätt att omfördela våra gemensamma tillgångar till aktieägarnas vinster. Många undrar nog varför jag säger så och vårt kära kommunalråd frågade mig också om vi hade läst samma förslag, och ja jag vet inte om vi har det. Men utifrån det jag har läst i lagstiftningen så är det bara rättigheten att välja utförare man får välja. Det som egentligen valfrihet står för, att kunna påverka sin vardag och vad man vill ha hjälp med det finns inget om. Visst står det att utförarna kan profilera sin verksamhet. Men vem skall profilera nån verksamhet i Skepsås eller i Vallersta. Ja ingen tror jag, för det kommer inte att vara intressant för privata företag, där finns nämligen för höga kostnader för att kunna utföra någon vård och omsorg. Likadant kommer det att bli på många andra platser i vår kommun.

Fler frågor jag förundrar mig över är vart försörjningstödet skall hamna, och då menar jag vad gör alliansen för att få ner arbetslösheten, ingenting, man väljer istället att satsa på ett överskott nästa år istället för att få ut ungdomar i arbete eller utbildning. Det leder till högre försörjningstöds kostnader vilket kommer att drabba vården och omsorgen ännu mer för dom som bäst behöver den.

Med vår politik hade vi haft 5,5 miljoner mer till vård och omsorg i Mjölby nästa år, nu väljer alliansen att satsa, inget, utan deras politik kommer att leda till en försämrad kvalité Med vår politik hade fler ungdomar kunnat få ett jobb, en praktikplats eller kunnat kompletterat sin utbildning, nu kommer fler och fler stå utan sysselsättning Och allt detta drabbar de som har det svårast i samhället Och så säger många inte minst journalister att det inte finns någon skillnad mellan blockens politik.
Jo det tycker jag att det gör, och för en framtid för Mjölby och Sverige rösta på Socialdemokraterna nästa år, vi har inte råd med denna majoritet en period till.

Miko

Inga kommentarer: