tisdag 29 september 2009

Hur tänker vissa

På gårdagens omsorgs och socialnämnd, så kom det fram att det kommer att få värre konsekvenser med de besparingar som alliansen med stöd av SPI har beslutat om, än vad som några ville förstå när förslagen diskuterades och beslutades.

Det jag syftar på är förändringen i nattorganisationen, vi var tveksamma till förslaget men ville att det skulle utredas mer och att vi fick tydligt beskrivet för oss vad det skulle bli för konsekvenser. Vi insåg att vi inte kunde säga nej till alla förslag som var framlagda, utan vi gick med tveksamhet med på detta. Det vi fick reda på då var att man skulle dra ner på den fasta bemmaningen på våra särskilda boenden, både iniom äldre omsorg och inom stöd och service. Och de skulle ersättas av en ny nattpatrull, som skulle ambullera och hjälpa till där det behövdes.

I går så fanns det en punkt med på dagordningen som var rapport från besparingsarbetet. Två enhetschefer var där och drog lite om vad som görs. Det är bra att nämnden är informerad om vad som händer, men det som skrämmer mig lite är den nonchalans som alliansen och SPI visar inför de konsekvenser som besparingen får. För det som nu skall ske är inte att det skapas en ny patrull, utan man gör om viss del av annan verksamhet till en patrull. Nattbemanningen på Prästgårdsliden och en från Lundbygården skall bilda den nya patrullen. Det man då kan fråga är har inte dom tillräckligt idag att göra, eller har vi då haft personal i flera år som vi inte har behövt egentligen. Jag tror inte på det sista, och det är det som skrämmer mig.

Jag anser att det här är ett riktigt svek mot de väljare som SPI och alliansen så sade sig värna om i valrörelsen. Det är bra att ta ansvar men man kan inte göra det utan att ifrågasätta vad det innebär eller hur det drabbar dom vi är till för. Detta kommer att få konsekvenser får både personal och brukare, och det kan inte jag ställa upp på.

Miko

Inga kommentarer: