tisdag 3 mars 2009

Inte alltid lätt

Som politiker får man vara med om många olika saker både roliga och sånt som är mindre roligt. I går hade vi styrelse i arbetarekommun, ett väldigt bra möte där vi diskuterade ett nytt Hälso och sjukvårds program. Många intressanta förslag hade gruppen från partidistriktet. Och inte minst så hade ledamöterna i styrelsen många bra synpunkter som nog kan tillföra programmet en del. Jag tror personligen inte att sjukvårdspolitiken är så kontroversiell i Mjölby, förutom att många har synpunkter på tillgängligheten till våra tre vårdcentraler. Det kan naturligtvis förbättras precis som att det måste finnas möjlighet att på fler sätt än att bara ringa och knappra in siffror för att ha möjlighet att få komma dit. Likväl tror jag att möjlighet för vissa grupper att komma i kontakt med distriktssköterska måste lösas på ett bättre sätt.
Vi har en bra sjukvård och ett bra program för att göra den ännu bättre.

Tyvärr är det ju så att inget gott utan något ont, lite överdrivet kan tyckas. Men på vårt möte var även oppositionsrådet, och det hon förmedlade var inte lika kul. Förra veckan kom en ny skatteprognos för kommunen, den innebär ett stort back på skatte intäkter och leder till att kommunen måste spara. Och det finns en stor risk att kommande prognoser kommer att bli ännu sämre Men den som kom innebär för att kommunen skall hålla sig till budgetregler att vi måste spara 25 miljoner kr. Det är mycket pengar som kan få katastrofala följder om man inte handskas rätt med det. Och det jag hoppas på är att relevanta och riktiga förslag tas fram. För omsorgs och socialnämnden innebär det att vi måste dra ner med runt 9,9 miljoner kr. Det är en stor summa och kommer att kännas ute i verksamheten. Det som oroar mig mest är att det kommer en massa förslag om entreprenadiseringar, vilket vi vet inte går att räkna ut någon besparing på. Inte heller med tanke på de stora effektiviseringar som nämnden gjort de senaste åren, så kan man dra slutsatser att det finns pengar att spara på det sättet. Nej en lång och mogen debatt och analys är vad som behövs för att slippa dra på sig kostnader som man sen aldrig kan göra sig av med. Jag kommer den närmsta tiden återkomma i detta ärende flera gånger kan jag tänka mig.

Miko

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Miko! 9,9 miljoner låter väldigt mycket i något så elementärt som hälsa och sjukvård, vad innebär just den besparingen i vår kommun, kan det bli aktuellt för att slopa en hel verksamhet eller hur illa kan det bli?

Miko sa...

Nu kom beskedet om besparingarna i början på veckan, så någon större tankekraft har jag inte hunnit lägga på frågan. Men visst blir jag orolig,9,9 milj motsvarar ungefär 3% av vår budget.så visst kommer det bli kännbart. Och visst kan det bli så att men behöver lägga ner någon verksamhet. Det som jag ser som den största riken är att Alliansen kommer att använda besparingarna för att handla upp så mycket verksamhet man bara kan, men vi kan aldrig räkna med en besparing i en upphandling. För vi vet inte vad den ger. Det kan ju varra så att vi redan idag har en väldigt billig verksamhet, och ja då blir det ju en ren förlust isället.
Miko