söndag 5 december 2010

Solidariteten lever

Idag presenteras en undersökning på SVT http://svt.se/1.2257605/svenskarna_redo_betala_mer_for_valfard
Ganska intressant läsning eftersom väljarna dissade denna politik i valet. Man röstade på något helt annat, en politik som vill sänka skatterna och fördela våra gemensamma resurser på ett helt annat sätt.
Jag tycker det är bra att vi inom socialdemokratin värderar och funderar på vår politik, jag tror också att vi behöver förnya oss och omvärdera vissa delar till något som tilltalar den moderna väljaren. Men jag tror också att det är farligt att överge våra grundvärderingar och det som byggt Sverige starkt, nämligen viljan att bidra efter förmåga, jag tycker denna undersökning visar att vi svenskar är beredda till en solidarisk politik. Men också att vi är beredda att satsa mer för att få en bra skola, vård och omsorg.
Men det gäller också att vi ställer upp för den som leder partiet, och inte sticker kniven i ryggen på den personen, respekt för alla är viktigt och inte minst för en partiledare. För ska vi bli det parti vi en gång var så kan vi inte bete oss som många i partiet gjort under de senaste åren. Det gäller att ställa upp för varandra och stötta varandra.
Då tror jag vi kan bli det det partiet som leder Sverige in i framtiden.

Miko

2 kommentarer:

Anna Larsson sa...

Jag tycker du lyfter en viktig sak. Jag har hört ett antal partivänner recensera de klassiska fikabordssamtalen och resignerat konstatera att egoismen sprider ut sig, att solidaritet är på väg ut. Det tror jag inte alls stämmer. Och där var Monas tal igår så viktigt och så rätt – både jämlikhet/rättvisa och utveckling/tillväxt. Går jag till mig själv pratade jag väldigt mycket om jämlikhet och rättvisa i valet, väldigt lite utveckling/tillväxt. Och det blev fel.

Tycker att Svallfors sista kommentar är intressant och jag tror att det vore olyckligt om vi tog ett sådant uttalande som tecken på att vi gått ”högerut” och nu då skulle behöva gå ”vänsterut”. Då tycker jag Anna Johanssons reflektioner i Aftonbladet för några veckor sedan är viktiga att ta tillvara. http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article8152653.ab

Miko sa...

Jag håller med dig, tycker inte heller att utveckling handlar om höger eller vänster, uten mer om vart vill vi. Och precis som du tror jag att många av oss blev försvarare av något som är självklart men glömde det som var viktigt.